+36 (70) 611-5343 info@ugranijo.hu

Folytatjuk az előző cikkünkben felvetett gondolatszálat, újabb 4 meglepő állítást hozunk nektek. Ha bízol magadban, akkor a bekezdés címe után tippeld meg mit fogunk írni a mondatról, hátha te mégis kitalálod előre az igazságot. 

Nem tudhattad, hogy … az ugróknak nálunk kötelező automata ernyőnyitót is használni

Hosszú utat járt be az ejtőernyőzés világa, mióta Da Vinci először papírra vetette egy ejtőernyő terveit. A mai ugrók biztonsági felszerelések garmadájával kiegészítve ugranak ki a gépekből. Ezek közül az egyik, az AAD (Automatic Activation Device), aminek segítségével automatikusan kinyílik a tartalékernyő egy bizonyos magasságot elérve, ha még nincs kinyitva a főernyő.

Ez az icipici csomag a légnyomást méri, amivel az esés sebességét és a magasságot is meglehetősen pontosan tudja megbecsülni. Azon ritka esetekben, amikor valami oknál fogva nem tudjuk mi magunk nyitni a főernyőt, ez a kis kütyü kinyitja nekünk a tartalékernyőt. Okos, úgyhogy észreveszi, hogy túl gyorsa süllyedünk egy olyan magasságban, amikor már nem kéne azt tegyük. Tehát ha nincs nyitott ejtőernyő felettünk, vagy az hibásan nyílt ki, esetleg megsérült, biztonságos magasságban kinyílik a tartalék.

Az AAD a polgári használatban viszonylag újnak számít, katonai használatból átültető illető egyébként egy társának balesete miatt vágott bele a civil használatra is megfelelő AAD fejlesztésébe. (A desszantos katonáknál egyébként már a főernyő automatikus nyitása is használt megoldás). Az AAD nem csak az egyik biztonsági eszköz a sok közül egyébként, hanem az egyik legfontosabb. Kis túlzással közel megfelezte a már amúgy is egyre alacsonyabb balesetszámokat az ejtőernyőzés világában. 

Nem tudhattad, hogy … az éppen kinyíló ernyő mennyire fáj mikor megránt

Semennyire. Amikor hirtelen 8-10 Km/h-ereszkedési sebességre váltasz a 200km/h-s nettó szabadesésből, azt hinnéd keményen bevág majd a vállpánt, egyesek fix kulcscsonttörést is vizionálnak az esemény mellé. A valóságban jóideje már olyan szakaszosan nyílnak a modern ernyők, hogy a rántás mértéke egészen minimális. Sőt, sok esetben szinte egyáltalán nem veszed észre, hogy rántana rajtad (vicceltem, ez azért túlzás…) .Ez persze nem véletlen, hanem szándékos tervezés eredménye. 

Nem tudhattad, hogy … ha kinyílt az ernyő, akkor nem indulsz el felfelé a levegőben

Na jó, ez kakukktojás, ezt valójában sejthetted Te is. De akkor miért néz ki egy csomó videón az ernyőnyitás, mintha az ernyő gazdája úgy döntött volna, hogy most már elég volt az élményekből és ő gyorsan visszalebegne a repülőgépre, amíg még lehet. A megoldás egy optikai illúzió, hiszen ilyenkor a kamerázó fél még jellemzően továbbra is szabadon esik, így a felvételen csak úgy tűnik, mint a másik elindulna felfelé. Mindenesetre látványos. 

Nem tudhattad, hogy … mennyi készséget és gyakorlást igényel a tandeminstruktorrá válás

Amikor lefoglalsz nálunk egy tandemugrást, akkor egy extrabarátságos, és sokat tapasztalt oktató kezei alá kerülsz (szinte szó szerint), aki elkísér téged az élményvadászatra. Minden felszerelésért felelős lesz, végigvezet majd minden folyamaton, és megtanít mindenre amire szükséged lesz, és landoláskor is ügyel majd, hogy az érkezés tökéletes legyen.

Mindez azt jelenti, hogy hinned és bíznod kell a tandempárodban, ahogy mi is tesszük, mikor kijelöljük melléd. Ennek ellenére sokan nem gondolják át, milyen felelősségteljes feladat is mindez. Speciális tréningek tucatjai, biztonsági ismeretek széles tárháza, és nem utolsó sorban komoly ugrásszám – és az ezzel járó tapasztalat – szükségeltetik.

A tandempilóták munkája nem csak móka és kacagás, sőt, messze nem egyszerű, de szerintünk az egyik legjobb állás a világon!

Ha ezeket nem is tudhattad, azt jól tudod már előre is, hogy ugrani biztosan extrém jó lesz.